Facebook advertising tijdens corona? Juist wel!
2 november 2020
De deuren sluiten, de kosten zo laag mogelijk houden en overleven. Dat is bij veel restaurants nu al ruim een half jaar het sentiment. En het klinkt misschien tegenstrijdig, maar dit is juist wél het moment om te investeren in marketing voor jouw restaurant. Want in tijden waar alles op zijn kop ligt, kun je met een beetje creativiteit juist een positieve return on investment op jouw social media marketingbudget krijgen. Hoe? Dat lees je in deze blog.
Van winst maken naar het hoofd boven water houden
Vanaf het moment dat corona ons land binnentrad, doen restaurants er alles aan om het hoofd boven water te houden. Het doel “winst maken” is veranderd naar “zorgen dat we blijven bestaan”. Kosten laag houden en het restaurantconcept aanpassen naar delivery & take-away is nu bijna de standaard. Maar hoe zorg je ervoor dat je alles uit jouw delivery & take-away haalt? Investeer in social advertising! We leggen je uit waarom dit juist wél het moment is om in te stappen met jouw restaurant.
De cijfers van Facebook adverteren in crisistijd
Een van de eerste aanpassingen die veel bedrijven de afgelopen tijd maakten, was het naar beneden schroeven van marketinguitgaven. Lagere budgetten inzetten voor (social) campagnes of campagnes helemaal pauzeren. Hier profiteren de bedrijven van die nu juist wel durven in te stappen.
Een grote verandering is bijvoorbeeld te zien in Facebook adverteren en het gedrag van Facebookgebruikers. Een aantal cijfers die we hier zien:
Lagere CPM (Cost per Mille)
Dit zijn de kosten per duizend bereikte personen. Omdat veel bedrijven marketingactiviteiten minimaliseerde of zelfs staakte, daalt de CPM in 2020 flink. Met andere woorden: voor iedere duizend personen die je bereikt, betaal je nu minder kosten.
Lagere CPC (Cost per Click)
Dit zijn de kosten per klik. In West-Europa is de CPC flink gedaald in vergelijking tot eind vorig jaar. Waar in december 2019 de gemiddelde CPC rond de €0,37 lag, is dit in 2020 gezakt naar €0,17. Dit betekent dat je gemiddeld gezien minder betaalt voor een klik op jouw advertentie.
Mensen spenderen meer tijd op Facebook
Tijdens de (gedeeltelijke) lockdown, ziet Facebook de afgelopen periode een stijging in het gebruik van de applicatie. Het aantal maandelijkse actieve gebruikers steeg maar liefst met 12 procent. Dat betekent dus ook dat jouw (potentiële) gast steeds vaker gebruikmaakt van Facebook!
Onze ervaring van social advertising tijdens corona
Practice what you preach. Uiteraard hebben wij zelf ook onze conclusies kunnen trekken van de diverse social campagnes die we tijdens corona draaiden. Sterker nog: voor al onze delivery & take-away klanten, beloven wij omzetmaximalisatie door middel van marketingactiviteiten in te zetten. En ja, ook voor ons was dit spannend op het begin. Want ‘gooien’ we geld weg, of kunnen we daadwerkelijk een extra bijdrage leveren in het aantal bestellingen voor onze klanten?
Het antwoord: de social campagnes dragen bij aan extra bestellingen! Gemiddeld leverden onze socialmediacampagnes ruim vijf keer de investering op. Dit deden we door creatief om te gaan met de mogelijkheden van social advertising, in dit geval Facebook en Instagram advertising.
Slim Facebook adverteren tijdens corona
Je marketingbudgetten wil je altijd zo effectief mogelijk inzetten. Logischerwijs is dat in deze periode nóg belangrijker. Door nu creatief om te gaan met de mogelijkheden. Hieronder bespreken we de mogelijkheden om jouw Facebookcampagne effectief in te zetten.
Slimme targeting mogelijkheden
Social media targeting is het doelgericht verspreiden van jouw berichten onder mensen van een bepaalde doelgroep, denk aan:
- Geslacht;
- Leeftijd;
- Interesses;
- Woonplaats;
- Levensgebeurtenissen.
Omdat je nu jouw online besteltool inzet, wil je dit zoveel mogelijk verspreiden onder de doelgroep die het hoogst waarschijnlijk een bestelling plaatsen. Schets hierbij het beeld van de gast die je normaal gesproken in je horecazaak zit. Welke keuken biedt je aan, wat is de gemiddelde leeftijd bij je gasten, hoe waarschijnlijk kent de doelgroep jouw gast?
Door dit goed in te stellen, spendeer je jouw marketingbudget zoveel mogelijk aan de relevante doelgroep die bij jou wilt bestellen.
Terugkerende gasten dankzij remarketing
Heeft iemand een bestelling geplaatst? Super! Dan is de volgende stap: ervoor zorgen dat ze vaker bestellen. Naast jouw gasten te bereiken via de nieuwsbrief, spreek je hen ook weer op Facebook aan via een remarketing campagne. Door een zogenoemde Facebook Pixel (stukje code op jouw website) te plaatsen, kun je jouw websitebezoekers nog een keer bereiken. En ja, dit kan al voor €1 per dag! Maak een doelgroep aan met de websitebezoekers die een bestelling hebben geplaatst en bereik deze een aantal dagen/weken later weer via Facebook. Grote kans dat je de gast triggert om weer een bestelling bij je te plaatsen.
Look-a-like doelgroepen aanmaken
Op Facebook heb je bovendien de mogelijkheid om te werken met ‘look-a-like targeting’. Je richt je hierbij op zogenaamde 'lookalike audiences'. Mensen die vergelijkbaar zijn met mensen die al te gast bij jou zijn geweest, of bezoekers die eerder interactie hebben gehad met jouw socialmediakanalen. Het algoritme van Facebook gaat voor je op zoek naar nieuwe mensen die veel lijken op jouw beste gasten, of op bezoekers die eerder interactie met je website of kanalen hebben gehad. Zo creëer je dankzij je bestaande gasten, nieuwe gasten!
Aan de slag met social advertising
We begrijpen dat je juist in deze tijd je marketingbudget zo efficiënt mogelijk inzet. Heb je nog geen ervaring met social advertising, maar wil je wel jouw omzet in deze periode maximaliseren? Neem contact op met ons, we helpen je graag verder.